درحال بارگذاری...

اماده سازی زمین برای کاشت ذرت

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

اماده سازی زمین برای کاشت ذرت


اماده سازی زمین برای کاشت ذرت

مراحل کاشت ذرت به صورت مختصر توضیح داده شده


توصیه های مهم برای کاشت ذرت

 

ذرت گیاهی است از خانواده Poaceae، دگرگشن مخصوص نواحی گرم و معتدل که بعد از گندم و برنج سومین محصول زراعی دنیا از نظر سطح زیر کشت و دومین محصول بعد از گندم از نظر میزان تولید است که علاوه بر تامین دانه و علوفه ای مورد نیاز مرغداری ها و دامداری ها در صنعت غذایی، شیمیایی و دارویی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در صورتی ‌که می‌خواهید گیاه ذرت پرورش بدهید باید با نکاتی در مورد پرورش این گیاه از بذر آشنا باشید. گیاه ذرت نیاز به آفتاب کامل دارد تا به حداکثر رشد خود برسد به همین دلیل بهتر است برای کاشت ذرت در فضای باز، در فصل تابستان و در مقابل نور کامل خورشید اقدام کنید، اما اگر فضا یا شرایط مناسبی برای این کار ندارید ولی تمایل به کاشت گیاهان مختلف دارید، می توانید ذرت را در داخل خانه پرورش دهید. البته کاشت ذرت به عنوان یک گیاه خانگی غیر متداول است و شما فقط می توانید برای یک یا دو وعده غذا از آنها استفاده کنید.

اصول اولیه کاشت ذرت

برای کاشت ذرت توجه زیادی را به انتخاب بذر مناسب معطوف کنید. بذر خوب گام مهمی در پرورش ذرت است. گام بعدی باید صبر کنید تا دمای خاک به ۱۸ درجه سانتی‌گراد برسد. اطمینان حاصل کنید پیش از قرار دادن ذرت در داخل خاک روزهای سرما زدگی زمستانی سپری ‌شده باشد در غیر این صورت محصول ذرت بسیار کم خواهد شد. توجه داشته باشید که این گیاه نباید تشنه نگه داشته شود. مالچ ‌پاشی به حفظ رطوبت خاک در روزهای گرم و خشک تابستانی و جلوگیری از رشد علف‌های هرز کمک می‌کند. این نگهداری و حفظ ذخیره رطوبتی به خصوص در فصل جوانه زنی باید اعمال گردد. گرده افشانی ذرت به وسیله باد انجام می گیرد. بنابراین برای تکثیر ذرت آن ها را در فضاهایی کشت نماید که امکان گرده افشانی به راحتی برقرار شود. فضاهای کوچک شده محیط مناسبی برای گرده افشانی ایجاد می کنند. اگر دفعه اولتان است که دست به کاشت ذرت می زنید فقط یک نوع ذرت را در باغچه بکارید تا از گردافشانی متقاطع جلوگیری شود. گردافشانی متقاطع می تواند به سفتی گوش ها (یک ساقه ی جدای ذرت) و شیرین نشدن ذرت منجر شود.

نحوه کاشت ذرت

ابتدا یک مکان مناسب برای نگه داری ذرت انتخاب کنید. این گیاه باید در محیط هایی کشت شود که قبلاً در آن کاشت بادمجان، گوجه فرنگی یا محصولاتی که مراقبت زیاد نیاز دارند، انجام نشده باشد. محیط منتخب خود را از نظر وضعیت نور مورد بررسی قرار دهید. کاشت ذرت به منطقه پرنور نیاز دارد. ضمن اینکه بهتر است این محدوده در منطقه وزش باد قرار نداشته باشد. همچنین ذرت تحمل سرما را ندارد و در دمای بین ۱۶ تا ۳۴ درجه سانتی گراد قابل رشد می باشد پس بهتر است در باغچه ای کاشته شود که از نظر دمایی مناسب باشد.

خاک باید قبل از کاشت ذرت آماده شود. یعنی به وسیله شخم زدن همگون و یکدست گردد. ذرت برای جوانه زنی و ثمردهی به مواد مغذی متکی می باشد در صورت غنی نبودن خاک آن را با کود تغذیه کنید. بعد از کوددهی آبیاری را انجام دهید. این آبیاری فرصت شکل گیری خاک مناسب قبل از کشت را فراهم می کند. آماده کردن خاک معمولاً ۲ تا ۴ هفته قبل از کاشت ذرت انجام می گیرد. بافت خاک باید سبک باشد و از نظر زهکشی در حد عالی باشد. چون گیاه ذرت به نسبت زیاد آبیاری می شود بنابراین نبود یک خاک با زهکشی مناسب شرایط غرقابی شدن و پوسیدگی گیاه را فراهم می کند. پس از اطمینان از امن بودن محیط از یخ زدگی، ردیف های لازم برای کاشت را به شکل جوی و پشته فراهم کنید. فاصله بین ردیف‌های کاشت باید رعایت شود که حدود ۶۱ تا ۷۶ سانتی‌متر بین ردیف‌های کاشت باید فاصله باشد. بذرهای ذرت را باید در عمق ۲.۵ تا ۵ سانتی‌متری بکارید و بین آنها حدود ۲۲ تا ۳۰ سانتی متر فاصله بگذارید.

بعد از گذشت یک هفته جوانه ذرت شما سر از خاک در می آورد. اگر جوانه ها با تراکم بالا رشد کرده اند، بهتر است ترتیب یک تنک سازی را در ردیف های ذرت بدهید به گونه ای که جوانه های ضعیف از فضای کشت حذف گردند. زمانی که جوانه ها به اندازه 25 سانتی متر مرتفع شد، کود حاوی نیتروژن به آن اضافه نماید. در کاشت ذرت عمل کوددهی هر ۳۰ روز یک بار انجام می گیرد. توجه داشته باشید که آبیاری ذرت نیز به اندازه کوددهی اهمیت دارد در صورت نبود آبیاری مطلوب، گوش مناسب برای ذرت شکل نخواهد گرفت.

برداشت ذرت

با منگوله دار شدن ذرت، گوش ها در رشد قابل توجهی دیده می شوند و بعد از ۲۱ روز می توانید اقدام به برداشت کنید. برای برداشت به این نشانه ها توجه کنید:
منگوله باید خشک شده باشد
گوش ذرت از قسمت ساقه کمی منفصل شده باشد.
گوش ها مستحکم و پر شده باشند.
با دست زدن به دانه ها، شاهد شکستن آن ها باشید.

امکان کاشت ذرت در گلدان وجود دارد اما همان طور که می دانید فضای داخلی گلدان برای ریشه گیاه اندکی کوچک می باشد. زمانی که کوددهی به ذرت را آغاز می کنید، این گیاه دچار رشد پیوندی در گلدان می شود که این موضوع برای ذرت چندان مطلوب نمی باشد. بنابراین در حین رویش ذرت وضعیت آن را به خوبی مورد بررسی قرار دهید.


مریم رخشانی، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


کاشت ذرت پهپاد کشاورزی کشاورزی مدرن سیرنک

این مطالب را هم بخوانید!

همه چیز راجع به انبه (بخش سوم)

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

حفاظت پایدار از منابع ژنتیک گی...

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

مبارزه با سن مادر در شهرستان و...

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116